PERSBERICHT: DE VERKIEZING VAN DE EERSTE ZEEUWS-VLAAMSE STUDENTENSTAD

Published by Michiel Meijers on

Nieuw initiatief slaat een brug tussen Zeeuws-Vlaamse studenten en Zeeuws-Vlaamse werkgevers.

Zeeuws-Vlaamse studenten kunnen vanaf 15 september hun eigen studentenstad nomineren als de Zeeuws-Vlaamse Studentenstad. Het Rootzz-initiatief is een nieuw wapen in de strijd om talent. Er is in Zeeuws-Vlaanderen een grote vraag naar hoger opgeleiden en dit initiatief zorgt ervoor dat de Zeeuws-Vlaamse studenten en werkgevers elkaar jaarlijks blijven ontmoeten en kennis uit kunnen wisselen over carrièrewensen en mogelijkheden. De winnende Studentenstad zal begin november bekend worden gemaakt.

Om hun eigen studentenstad te nomineren moeten studenten een zogenaamd bidbook indienen, waarin omschreven wordt op welke unieke wijze zij van hun studentenstad de Zeeuws-Vlaamse Studentenstad gaan maken. Vast onderdeel van het bidbook is een grootschalig Zeeuws-Vlaams evenement met feest in de winnende studentenstad, waar talent en deelnemende werkgevers elkaar kunnen ontmoeten. Het is aan de creativiteit van de studenten om daarnaast nieuwe manieren te bedenken op welke wijze Zeeuws-Vlaanderen, de gemeentes, de werkgevers, de studenten en de studentenstad elkaar beter kunnen leren kennen om zo nieuwe groeikansen te creëren. Het ene jaar kan Tilburg winnen, het jaar erop Vlissingen, maar er worden ook inzendingen uit Gent en Antwerpen verwacht. Het winnende studententeam mag ook daadwerkelijk het event organiseren. Zowel het schrijven van het bidbook als de organisatie van een dergelijk event is een behoorlijke klus, die een mooie plaats in het cv van het talent verdient.

Volgens Michiel Meijers, voorzitter van Rootzz Zeeuws-Vlaanderen, is het een logische volgende stap na de organisatie van regionale netwerkevents: de Rootzz Colleges en het succesvolle Roetsjbaan: ”Met de regionale evenementen bereiken we vooral studenten, die al regelmatig terugkeren naar Zeeuws-Vlaanderen. Met dit nieuwe concept hebben we een mooi excuus om elk jaar in een andere studentenstad ons Zeeuws-Vlaamse paard van Troje neer te zetten en studenten in hun thuisstad te informeren over de carrièrekansen in Zeeuws- Vlaanderen, want die zijn er volop.”

Koen Verhagen, de bedenker van het idee, vult aan. ”Het probleem is dat veel scholieren die na het behalen van hun diploma buiten de regio gaan studeren, nauwelijks weten wat voor een prachtige innovatieve bedrijven er in deze regio zitten. Werkgevers zitten te springen om hoogopgeleid personeel. De salarissen liggen op een prima niveau en de woonlasten liggen vele tientallen procenten lager dan elders in de Benelux. Dat zijn toch een aantal sterke punten waar talent erg gevoelig voor is. Maar ze moeten wel weten wat we te bieden hebben en daar biedt de jaarlijkse verkiezing van de Zeeuws-Vlaamse Studentenstad allerlei aanknooppunten.”

Deelnemende werkgevers kunnen tijdens het event in de winnende studentenstad in een informele sfeer laten zien wat ze doen en aandacht vragen voor hun vacatures, stage- en scriptieopdrachten. Geïnteresseerde werkgevers kunnen de sponsormogelijkheden terugvinden op de website www.zvss.nl. Zeeuws-Vlaamse studenten, ongeacht hun woonplaats, hebben altijd gratis toegang tot het evenement. Daarvoor kunnen ze eenmalig een toegangsbewijs aanvragen op zvss.nl, een Zeeuws-Vlaams Paspoort.

Het initiatief van Rootzz Zeeuws-Vlaanderen wordt mede ondersteund door Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen en Rabobank. Werkgevers die het initiatief willen ondersteunen en in contact willen komen en blijven met Zeeuws-Vlaamse studenten kunnen contact opnemen met Michiel Meijers (06 83 26 13 58) of Koen Verhagen (06 22 41 21 80).

OVER ROOTZZ

Rootzz bevordert de aantrekkelijkheid van Zeeuws-Vlaanderen voor (oud-)studenten en wil hen laten inzien dat Zeeuws-Vlaanderen genoeg te bieden heeft op het gebied van werken, wonen en beleven. Rootzz zorgt ervoor dat de binding van de student met de regio wordt behouden met als doel dat deze groep terugkeert naar de regio. Rootzz is regelmatig in overleg met de middelbare scholen, bedrijven en overheden uit Zeeuws-Vlaanderen en werkt nauw samen met Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen. Onze Rootzz Academy – voor actieve leden – organiseert regelmatig een Rootzz College en helpt mee met de overige activiteiten van Rootzz. Voor meer informatie zie www.rzvl.nl.

OVER ONBEGRENSD ZEEUWS-VLAANDEREN

Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen is een samenwerkingsverband van de gemeenten, het bedrijfsleven en instellingen in Zeeuws-Vlaanderen. Met gezamenlijke activiteiten werken zij aan de versterking van de regio. In het verleden stond Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen op de Emigratiebeurs te Houten als enige niet-buitenland. Meer informatie is te vinden op www.onbegrensdzeeuwsvlaanderen.nl.

Categories: Nieuws